De spelregels in PDF formaat downloaden/bekijken: Spelregels verzameld op diplomacy-archive.com
Diplomacy is een spel dat gespeeld kan worden via internet. Er zijn 7 spelers en 1 spelleider benodigd.
Land | Afkorting (Engels) | 1 leger in | 1 vloot in |
Oostenrijk-Hongarije | OH (A) | Budapest Wenen | Triest |
Engeland | E | Liverpool |
Edinburgh Londen |
Frankrijk | F | Parijs | Brest Marseille |
Duitsland | D (G) | Berlijn Munchen | Kiel |
Italie | I | Rome Venetie | Napels |
Rusland | R | Moskou Warschau | Sebastopol St.Petersburg(zuidkust) |
Turkije | T | Constantinopel Smyrna | Ankara |
De afkorting voor de landen is ook in het Engels gegeven, omdat deze afkortingen gebruikt worden tijdens het spelen op Internet, ook in de nederlandstalige spellen.
Een achtste persoon wordt als spelleider aangewezen. Bevelen aan de eenheden worden aan de spelleider gericht. Deze kan dan aan het eind van een afgesproken periode de bevelen verzamelen en uitspraak doen over de hieruit voortvloeiende gevolgen en rechtsgeldige beslissingen nemen, indien dit noodzakelijk blijkt te zijn. De door de spelers gegeven bevelen en het resultaat op de spelkaart worden door hem bekend gemaakt via Electronic mail, of via een homepage, of telefoon, waarna de volgende spelronde kan beginnen. De rol van de spelleider is een strikt neutrale; hij mag wel commentaar geven op de zetten als hij dat wil, maar beinvloeding van het spel is absoluut niet toegestaan. De rol van uitwerken van zetten wordt op internet gedaan door een computerprogrammaatje, genaamd de Judge, de spelleider grijpt nog slechts in om spelers te verzamelen of als spelers niet op tijd hun zetten kunnen inleveren
Op de spelkaart, de kaart van Europa, zijn de landen en zeeen
(oceanen) onderverdeeld in afzonderlijke gebieden:
Te land zijn er 2 soorten gebieden:
Voorbeeld: Het land Frankrijk is verdeeld in de aanvoergebieden Parijs, Brest en Marseille en de andere gebieden Picardie, Bourgondie en Gascogne. Zie kaart
De zeeen bestaan uit open water en territoriale wateren: de laatste
zijn de zgn. kustgebieden (bijv. Mar, Bre, Gas). een leger in zijn
gebied beheerst dat gebied. Een vloot in een zee beheerst
die zee. Zowel legers als vloten mogen kustgebieden bezetten, en beheersen dat ook.
In een gebied, van welke soort dan ook, kan nooit meer dan een
eenheid aanwezig zijn.
Legers verplaatsen zich van het ene landgebied naar een
aangrenzend landgebied of kustgebied.
Vloten verplaatsen zich van zee naar zee, van zee naar kustgebied
(of andersom) of van kustgebied naar aangrenzend kustgebied
(altijd via de kustlijn).
Het spel begint in het jaar 1901. Tijdens de eerste ronde is het
voorjaar 1901, tijdens de volgende ronde najaar 1901, tijdens de
derde ronde voorjaar 1902, enz. Elke ronde omvat dus een half
jaar.
Een ronde bestaat uit:
Omdat er 34 aanvoergebieden zijn en ieder van de 7 landen ernaar
streeft er 18 van te beheersen, heeft ieder land de hulp van
bondgenoten nodig. Bondgenootschappen en afspraken tussen de
spelers beinvloeden het verloop van het spel in hoge mate.
De spelers moeten diplomatiek optreden, wat zeggen wil dat ze
proberen zich van de medewerking van anderen te verzekeren,
zonder daarbij hun eigen, werkelijke bedoelingen te verraden.
Bedrog, spionage enz. zijn toegestaan. Men moet echter niet zover
gaan dat men een land voorgoed kwaad en dus wantrouwend maakt.
Dit land is misschien nu een vijand, maar kan in de toekomst een
noodzakelijke bondgenoot zijn, al naar gelang de ontwikkelingen
in het spel.
Gemaakte afspraken zijn geenszins bindend! Beslissend is, welke
bevelen men uiteindelijk aan zijn eenheden geeft.
Legers kunnen dus standhouden, zich verplaatsen of ondersteunen. Vloten kunnen dit ook, maar ze kunnen bovendien begeleiden.
Iedere speler mag aan elk van zijn eenheden slechts 1 bevel
geven. Deze bevelen worden als volgt genoteerd en doorgestuurd
naar de spelleider:
Elke speler geeft zijn bevelen in een bericht aan de spelleider.
Een bevel dat onuitvoerbaar blijkt te zijn, wordt niet opgevolgd
en de eenheid die zulk een bevel ontving, blijft op haar plaats
staan. Een per ongeluk gegeven bevel, dat overigens uitvoerbaar
blijkt te zijn, wordt wel opgevolgd. Een bevel dat voor meer dan
een uitleg vatbaar is, wordt niet opgevolgd. Een onduidelijk
gegeven bevel, dat niettemin slechts een betekenis kan hebben,
wordt opgevolgd.
Het is dus zaak de notatie goed onder de knie te krijgen en
nauwkeurig de bevelen op te stellen om misverstanden te
voorkomen. Op internet controleert het programma 'the judge' of de notatie correct is. Zo niet, dan krijg je daar een melding van terug.
Datering. Bevelen voor de eerste ronde worden "voorjaar 1901" gedagtekend; voor de tweede ronde "najaar 1901"; voor de derde "voorjaar 1902", enzovoorts.
Als iedereen alle bevelen ingeleverd heeft, dan worden deze gelijktijdig uitgevoerd. Tijdens deze uitvoering moet uitgewerkt worden welke bevelen uitgevoerd kunnen worden. Op internet wordt het uitvoeren gedaan door het computerprogramma 'the judge'. Voor de spelers is het natuurlijk wel belangrijk te weten wat een uitwerking van zetten zal zijn om op die manier de strategie te bepalen. In onderstaande uiteenzetting is het belangrijk om gewoon even door te lezen als je iets niet begrijpt. Lees er eerst gewoon een keer 'overheen'. De regels zoals hieronder beschreven worden verderop toegelicht met enkele voorbeelden met plaatjes.
Voorbeeld: Voorjaar 1903: Frankrijk gaat naar Spanje (A Mar-Spa). Najaar 1903: dat leger gaat naar Portugal (A Spa-Por). Gevolg: Frankrijk beheerst alleen Portugal en niet Spanje, omdat Spanje in het voorjaar 1903 is veroverd en in het najaar 1903 niet bezet werd gehouden. Een gebied wordt alleen verovert in de najaarsbeurt. Het voorbeeld gaat verder:
Wordt Portugal in het voorjaar met succes door een ander land aangevallen (in dit voorbeeld door de Italiaanse vloot) en in het najaar weer verlaten, dan is Portugal nog steeds eigendom van het land, dat dit land tot het laatste najaar heeft bezet gehouden (in dit geval Frankrijk). Bezetten van aanvoergebieden gebeurt altijd in de najaarsronde. |
Vloten kunnen legers ondersteunen en omgekeerd. Maar een vloot kan geen ondersteuning verlenen aan een in het binnenland gelegen gebied, omdat ze daarheen niet kan worden verplaatst, zelfs indien ze geen tegenstand zou ondervinden.
En een leger kan geen ondersteuning verlenen aan een zeegebied, omdat het daarheen niet kan worden verplaatst, zelfs indien het geen tegenstand zou ondervinden.
Als een ondersteunings bevel kan worden uitgevoerd, blijft de ondersteunende eenheid zelf staan in het gebied waar ze al stond.
Voorbeeld: Oostenrijk: A War holds Rusland: A Mos - War Rusland: A Gal Supports Mos - War Duitsland: A Lvn Supports War on hold Duitsland: F Bal Supports War on hold (ongeldig!) Toelichting: Het russische leger in galicie ondersteunt het russische leger uit Moskou in een aanval op Warschau. Dit mag omdat het leger in Galicie zelf ook aan Warschau grenst en er ook heen kan. De duitse eenheid in Lijfland ondersteunt de oostenrijkse eenheid in Warschau in het stand houden. Daarom slaagt de russische aanval niet (2 tegen 2). De duitse vloot in BAL kreeg een ongeldig order want die vloot kan zelf niet naar warschau bewegen en kan daarom warschau niet ondersteunen. |
Het begeleiden van een leger over verscheidene zeeen. Als twee of meer vloten aan elkaar grenzende zeeen onder controle hebben, kan een leger in een zet door al die zeeen worden begeleid.
Dus :
Engeland :
A Lon-Tun ; F Kan C A Lon-Tun ; F MAO C A Lon-Tun.
Frankrijk:
F Wes C Engels A Lon-Tun.
Het Engelse leger uit Londen wordt via het Kanaal en de
Middel-Atlantische Oceaan en daarna via een Frans transport in de west middelandse zee
naar Tunesie vervoerd.
De eenheid moet worden verplaatst naar een gebied, waarheen ze
onder normale omstandigheden had kunnen gaan, wanneer andere
eenheden haar dit althans niet zouden hebben belet. Dat wil zeggen naar een
aangrenzend gebied, geschikt om een leger of vloot te herbergen.
De eenheid mag echter niet de terugtocht aanvaarden naar een
gebied dat bezet is of een gebied dat onbezet was gebleven als
gevolg van het afslaan van een vijandelijke aanval.
Voorbeeld: Engeland: F Den-Zwe. Duitsland: F Bal-Zwe ; A Kie-Den ; F Hel S A Kie-Den. De Engelse vloot probeert naar Zweden te gaan. Omdat een Duitse vloot (uit de Oostzee) hetzelfde van plan is, gaan beide bevelen niet door en blijft Zweden bijgevolg onbezet. De Engelse vloot zou dus in Denemarken blijven als hij niet was aangevallen door een Duits leger uit Kiel en een Duitse vloot in de Helgolandse bocht (overmacht). De Engelse vloot moet terugtrekken, en kan dit alleen naar het Skagerrak of naar de Noordzee. Uitwijken naar Kiel is niet toegestaan, want daar komt de aanval vandaan. De Oostzee en de Helgolandse Bocht zijn al bezet, en om Zweden is "gevochten", en dit gebied is dus ook niet toegestaan, hoewel het momenteel onbezet is. |
Als er geen gebied te vinden is waarheen de terugtocht kan geschieden, wordt de verdreven eenheid ontbonden, wat betekent dat de eenheid van de kaart verdwijnt.
Voorbeeld:
Engeland beheerst na een najaarsronde de aanvoergebieden Lon,
Lpl, Edi, Bel, Hol, Kie, Ber en Dm, dus acht
gebieden. Engeland bezit een vloot in Lpl, Bel, Hol, Kie
en Dm , dus vijf. Engeland zou dus drie eenheden
mogen opbouwen. Engeland beheerst in eigen land drie
aanvoergebieden, Te weten: Lon, Lpl en Edi, waarvan Lon en Edi onbezet
zijn. Dus kan Engeland alleen een nieuwe eenheid in Londen en in
Edinburgh opbouwen, naar keuze vloten, legers of van beide een.
Indien er meer eenheden dan aanvoergebieden zijn, moet het land
eenheden ontbinden tot het aantal eenheden overeenkomt met het aantal aanvoergebieden die in bezit zijn.
Voorbeeld:
Engeland beheerst na een najaarsronde de aanvoergebieden Lon,
Lpl, Edi en Bel en bezit vloten in Lon, Kan, MAO en legers in Lpl
en Bel. Tegenover vier aanvoergebieden staan dus vijf eenheden.
Engeland moet dus een eenheid van het bord verwijderen, bv. het
leger in Belgie.
1. Rusland : A Mos hold Duitsland : A Lijf-Mos Pat. Moskou blijft behouden. (aanvalkracht van 1, verdediging kracht van 1) |
2. Rusland : A Mos hold Duitsland : A Lijf-Mos Oostenrijk-Hongarije: A War Supports A Lijf-Mos Moskou valt. (aanvalkracht van 2, verdediging kracht van 1) |
3. Rusland : A Mos hold Duitsland : A Lijf-Mos Oostenrijk-Hongarije: A War S A Lijf-Mos Rusland : A Seb S A Mos hold Pat. Moskou blijft behouden. (aanvalkracht van 2, verdediging kracht van 2) |
4. Rusland : A Mos hold Duitsland : A Lijf-Mos Oostenrijk-Hongarije: A War S A Lijf-Mos Rusland : A Seb S A Mos hold Het Turkse Rijk : F Zwz-Seb Moskou valt (2:1). Het ondersteuningsbevel A Seb S A Mos hold is onuitvoerbaar, want Seb wordt aangevallen (F Zwz-Seb). |
5. Rusland : A Mos hold Duitsland : A Lijf-Mos Oostenrijk-Hongarije: A War S A Lijf-Mos Rusland : A Seb S A Mos hold Het Turkse Rijk : F Zwz-Seb Rusland : A Gal-War Pat. Moskou blijft behouden. het bevel A War S A Lijf-Mos is onuitvoerbaar vanwege de aanval op War (A Gal-War). |
Afruil:
A Mos-Lijf
A Lijf-Mos
Bevelen worden niet uitgevoerd.
F NAO-MAO
F MAO-NAO
Bevelen worden niet uitgevoerd.
Het verplaatsen of wisselen van eenheden is dus niet toegestaan, behalve:
Afruil met begeleiding van vloten: Engeland: A Lon-Bel ; F Nrd C A Lon-Bel Frankrijk: A Bel-Lon ; F Kan C A Bel-Lon Bevelen worden wel uitgevoerd. Bij inschakeling van vloten is afruil dus wel mogelijk! |
Driehoeksruil: A Triest-Wenen ; A Wenen-Tirol ; A Tirol-Triest Ook bij een driehoeksruil worden de bevelen uitgevoerd. |
Opschuiven: A Lijf-Pet ; F Pru-Lijf ; A Ber-Pru In dergelijke gevallen worden de bevelen eveneens uitgevoerd. |
Kiel en Constantinopel Omdat door deze kustgebieden waterwegen stromen, kunnen vloten deze kustgebieden in een zet aan de ene kant binnenvaren en in een volgende zet aan de andere kant weer verlaten. Ook legers mogen deze gebieden binnentrekken en weer verlaten, waarbij ze de waterwegen zonder meer kunnen overbruggen, zonder begeleiding nodig te hebben. Denk er wel om, dat dit niet betekent dat eenheden in 1 zet over deze gebieden mogen springen!
|
Kustgebieden met twee kusten (Bulgarije, Spanje, St. Petersburg). Als een vloot het bevel krijgt, naar een van deze genoemde gebieden te gaan, moet in het bevel worden vermeld, welke kust wordt bedoeld. Zo niet, dan kan de vloot zich niet verplaatsen. Een vloot, die naar een van die gebieden kan gaan, kan een actie in dat gebied ondersteunen, zonder rekening te houden met de scheiding van de kustlijn. Omdat een vloot in Marseille naar de zuidkust van Spanje kan worden verplaatst, kan die vloot een actie onverschillig waar in Spanje ondersteunen. Zelfs wanneer die actie bestaat uit een bevel aan een vloot, zich te verplaatsen naar of stand te houden in Spanje (Noordkust). Het moet duidelijk zijn dat het omgekeerde niet waar is: Een vloot in Spanje (Noordkust) kan geen actie in of naar Marseille ondersteunen, omdat die vloot niet in een zet Marseille kan bereiken. voorbeeld: Engeland: F Mao - Spa(north coast), Frankrijk : F Wes - Spa(south coast). De zetten worden niet uitgevoerd omdat in een provincie maar 1 eenheid kan staan en geen van beide vloten een steun krijgt voor overmacht. |
c. Zweden en Denemarken. Een leger of vloot kan zich van Zweden naar Denemarken verplaatsen en omgekeerd. Wil een speler een vloot van de Oostzee naar het Skagerrak verplaatsen of omgekeerd, dan moet die vloot eerst naar Zweden of Denemarken gaan. En: Denemarken grenst niet aan Berlijn! |
Het verdrijven van een eigen eenheid is verboden. Een uitzondering op de eerder genoemde regels is dat een bevel om zich naar een gebied te begeven, dat door een andere, eigen eenheid bezet wordt gehouden, niet mag worden uitgevoerd wanneer die tweede eenheid geen mogelijkheid heeft dat gebied te verlaten.
Voorbeeld: |
Evenzo geldt het volgende: een bevel door een land dat ondersteuning verleent aan een aanval van een ander land op een gebied dat bezet gehouden wordt door een andere, eigen eenheid, mag niet tot gevolg hebben dat het zichzelf uit dat gebied verdrijft.
Voorbeeld: Frankrijk : A Bour XXX Duitsland : A Mun - Bur (*) Duitsland : A Kie S Oostenrijks A Boh - Mun Oostenrijk-Hongarije: A Boh-Mun (*) De Duitse steun aan de Oostenrijk-Hongaarse eenheid stelt deze niet in staat, op te rukken en op die manier een Duitse eenheid te verdrijven.
Houd echter in het oog dat indien Oostenrijk-
Hongarije zijn aanval op Munchen zou hebben ondersteund met een
van zijn eigen eenheden of ondersteunt met een andere niet-duitse eenheid zoals: |
Denk erom dat een eenheid zich niet noodzakelijkerwijs naast een eenheid, aan wie ze steun verleent, behoeft te bevinden. Ze moet zich naast het gebied, waarheen ze haar ondersteuning richt, bevinden, en wel zodanig dat ze in staat is zich rechtstreeks naar dat gebied te begeven, wanneer ze althans niet door andere eenheden wordt gehinderd.
Ondersteuning kan niet worden begeleid (gekonvooieerd). Een
speler mag niet, door middel van een aanval, de ondersteuning,
die hem door een van zijn eigen eenheden wordt verleend, ongedaan
maken.
Voorbeeld: Turkije : A Bul-Ro (*) Rusland : A Ro-Bul ; A Ser S A Ro-Bul ; A Seb-Ro (wederom gaat het met een * gemarkeerde bevel niet door) Het Turkse leger in Bulgarije wordt verdreven. Zowel aan het Turkse leger in Bulgarije als aan het Russische leger in Sebastopol wordt bevolen, naar Roemenie te gaan, maar omdat het Russische leger dat uit Roemenie komt, in staat is het Turkse leger te verdrijven, is het Russische leger in Sebastopol in staat, Roemenie binnen te trekken (en moet het Turkse leger terugtrekken uit Bul). |
Voorbeeld: Turkse Rijk : A Bul-Ro (*) ; F Zwz S A Bul-Ro Rusland : A Ro-Bul ; A Gr S A Ro-Bul ; A Ser S A Ro-Bul ; A Seb-Ro Hoewel ze zelf ondersteuning geniet, is de verdreven Turkse eenheid (A Bul) niet in staat, de niet ondersteunde beweging van Rusland naar Roemenie te verhinderen, omdat de Turkse eenheid verdreven was door een eenheid die vanuit Roemenie kwam. |
Voorbeeld: Duitsland : A Pru-War (*) ; A Sil S A Pru-War(*) Rusland : A War XXX ; A Gal-Sil (*) De ondersteuning door het leger in Silezie wordt ongedaan gemaakt door een aanval vanuit Galicie. |
Duitsland : A Pru-War ; A Sil S A Pru-War Rusland : A War-Sil (*) De Duitse ondersteuning wordt niet ongedaan gemaakt door de aanval vanuit Warschau, omdat dit het gebied is, waarheen de ondersteuning wordt gegeven. |
Voorbeeld: Duitsland : A Ber-Pru (*) ; A Sil S A Ber-Pru (*) Rusland : A Pru-Sil ; A War S A Pru-Sil; F Ooz-Pru (*) In dit geval wordt het Duitse leger in Silezie verdreven door het Russische leger, dat vanuit Pruisen opereert. De ondersteuning door het Silezische leger is derhalve ongedaan gemaakt en het Duitse leger in Berlijn kan alleen maar de Russische vloot in de Oostzee verhinderen Pruisen binnen te vallen. |
Voorbeeld: Duitsland : A Ber hold ; A Mun-Sil (*) Rusland : A Pru-Ber (*) ; A Sil S A Pru-Ber (*) ; A Boh-Mun; A Tir S A Boh-Mun Let er hier op, dat het Duitse leger in Munchen wordt verdreven door een Russische aanval, maar dat het nog in staat is, de ondersteuning door het Russische leger in Silezie ongedaan te maken en op die manier het Russische leger in Pruisen te verhinderen, Berlijn binnen te trekken. |
Voorbeeld:
Frankrijk : A Spa-Nap (*) ; F Lio C A Spa-Nap (*); F Tyr C A Spa-Nap (*)
Italie : F Ion-Tyr ; F Tun S F Ion-Tyr
De vloot in Tyr wordt verdreven. Bijgevolg gaat het Franse leger
niet van Spanje naar Napels.
Een begeleide aanval beschermt de begeleidende vloten niet.
Als een vloot ondersteuning verleent aan een andere vloot die een
aanval uitvoert op een vloot die konvooi verleent aan een leger
dat de ondersteunende vloot aanvalt, dan vervalt die
ondersteuning niet.
Voorbeeld:
Frankrijk : A Spa-Nap (*) ; F Lio C A Spa-Nap (*) F Tyr C A Spa-Nap (*)
Italie : F Ion-Tyr ; F Nap S F Ion-Tyr
Zonder deze regel zou Frankrijk kunnen beweren, dat het leger in
Spanje de ondersteuning van de vloot in Napels ongedaan heeft
gemaakt, waardoor de begeleidende vloot voor verdrijving werd
behoed.
Italie daarentegen zou kunnen beweren dat verdrijving van de
vloot de begeleiding heeft onderbroken, zodat het leger niet in
Napels kan aankomen om de ondersteuning ongedaan te maken.
De enige manier om Diplomacy goed te leren spelen is meedoen in verschillende spelen. Nu volgt een spelvoorbeeld waarin de meestgebruikte regels worden toegepast. Aan de hand van het spelvoorbeeld kan men snel de loop van het spel afleiden.
Voorjaar 1901 De zetten die nu volgen, staan onder getekend in het plaatje. Engeland: A Lpl-Yor @ F Lon-Nrd @ F Edi-NZ @ Duitsland: A Ber-Kie @ A Mun-Ruh @ F kie-Dm @ Rusland: A Mos-Oek @ A War-Gal X (bounce op bud-gal) F Pet(zk)-Bot @ F Seb-Zwz X (bounce op ank-zwz) Het Turkse Rijk: A Con-Bul @ A Smy-Con @ F Ank-Zwz X (bounce op seb-zwz) Oostenrijk-Hongarije: A We-Tri @ A Bud-Gal X (bounce op war-gal) F Tri-Alb @ Italie: A Ven-Pie @ A Rom-Ven @ F Nap-Ion @ Frankrijk: A Par-Bour @ A Mar-Spa @ F Bre-Pic @ Toelichting op de zetten: De 2 eenheden, die opdracht hebben naar de Zwarte Zee te gaan en de 2 die volgens opdracht naar Galicie moeten gaan, blijven op hun plaats staan. De andere zetten slagen. Zodra de gevolgen van de bevelen duidelijk zijn geworden, worden de eenheden verplaatst of blijven ze op hun plaats staan. Terugtochten: geen. De spelleider heeft geen extra informatie nodig, en voorziet de spelers met de zettenreeks en de ontstane situatie die hij eruit concludeert. Resultaat van de zetten, zie figuur hieronder.
Najaar 1901 Engeland: A Yor-Nr @ F Nrd C A Yor-Nr @ F NZ-Bar @ Duitsland: A Kie-Hol @ A Ruh-Bel (*) X F Dm XXX @ Rusland: A Oek S F Seb-Ro @ A War-Gal @ F Bot-Zwe @ F Seb-Ro @ Het Turkse Rijk: A Bul-Ser X A Con-Bul X F Ank-Zwz @ Oostenrijk-Hongarije: A Tri XXX @ A Bud-Ser X F Alb-Gr @ Italie: A Ven XXX @ A Pie-Mar X F Ion-Tun @ Frankrijk: A Bour-Mar X A Spa-Por @ F Pic-Bel X
De 2 eenheden die opdracht hebben naar Belgie, Marseille en Servie te gaan moeten op hun plaats blijven staan (6 bevelen). Omdat een van die bevelen A Bul-Ser is, lukt ook A Con-Bul niet. Terugtochten:geen. De spelleider maakt de zetten en ontstane situatie bekend, en wacht op de orders van de spelers betreffende opbouw of ontbinding van eenheden, want na elke najaarsbeurt wordt voor elk aanvoergebied bekeken wie deze in bezit heeft. Zie figuur hieronder, aanvoergebieden worden in de kleur van het land gezet die het veroverd hebben:
Engeland bouwt een vloot in Edi op. Duitsland bouwt een vloot in Kie en een leger in Mun op. Rusland bouwt een leger in Pet en een leger in Seb op. Het Turkse Rijk bouwt een leger in Smy op. Oostenrijk-Hongarije bouwt een leger in We op. Italie bouwt een vloot in Nap op. Frankrijk bouwt een vloot in Mar op. Frankrijk doet dit wegens Portugal en niet wegens Spanje, waar zijn leger in het voorjaar van 1901 alleen maar is doorgetrokken.
Voorjaar 1902 Engeland: A Nr-Pet X F Nrd-Nr X F Bar S A Nr-Pet @ F Edi-Nrd X Duitsland: A Hol-Bel @ A Ruh S A Hol-Bel @ A Mun-Bour X F Dm XXX @ F Kie-Hol @ Rusland: A Oek S F Ro XXX @ A Gal-Bud X A Pet-Nr X A Seb S F Ro XXX @ F Zwe S A Pet-Nr @ F Ro XXX @ Het Turkse Rijk: A Bul-Ro X A Con-Bul X A Smy-Arm @ F Zwz S A Bul-Ro @ Oostenrijk-Hongarije: A Tri-Bud X A We-Bud X A Bud-Ser @ F Gr XXX @ Italie: A Ven XXX @ A Pie-Mar X F Tun-WM @ F Nap-Tyr @ Frankrijk: A Bour S F Pic-Bel X A Por-Spa @ F Pic-Bel (*) X F Mar XXX @
Alleen de volgende zetten worden uitgevoerd: Hol-Bel ; Kie-Hol ; Smy-Arm ; Bud-Ser ; Tun-WM ; Nap-Tyr ; Por-Spa. Noorwegen en Petersburg grenzen in het uiterste noorden aan elkaar. Hier botsen 2 legers, die elk eenmaal ondersteund werden. Aangezien zij gelijke steun verkregen en beide probeerden de plaats van de ander in te nemen was het resultaat een patstelling. Zweden en Noorwegen hebben een gemeenschappelijk kustlijn in het zuiden. Dus kan de vloot in Zweden een aanval op Noorwegen ondersteunen. De ondersteuning door Frankrijk (A Bour S A Pic-Bel) werd tenietgedaan door de aanval van het Duitse leger in Munchen (A Mun-Bour). de Oostenrijks-Hongaarse vloot kon de actie in Servie niet ondersteunen, omdat de vloot niet naar dit in het binnenland gelegen aanvoergebied kan gaan en derhalve geen steun kan verlenen. Terugtochten : geen. Resultaat:
Wederom heeft de spelleider geen extra informatie nodig en kan het spel onmiddelijk voortgezet worden. Najaar 1902 Engeland: A Nr-Pet F Bar S A Nr-Pet F Nrd-Nr F Edi-Nrd Duitsland: A Ruh-Bour A Mun S A Ruh-Bour A Bel S A Ruh-Bour F Dm-Zwe (*) F Hol S A Bel Rusland: A Pet-Nr (*) F Zwe S A Pet-Nr (*) F Ro S A Seb (*) A Seb S F Ro (*) A Gal S F Ro (*) A Oek S A Seb Het Turkse Rijk: A Bul-Ro A Con-Bul A Arm-Seb (*) F Zwz S A Bul-Ro Oostenrijk-Hongarije: A We-Gal (*) A Tri-Bud A Ser S Turks A Bul-Ro F Gr XXX Italie: A Ven-Pie (*) A Pie-Mar (*) F WM-MAO F Tyr-Lyo Frankrijk: A Bour-Bel (*) F Pic S A Bour-Bel A Spa S F Mar F Mar S F Spa
Alleen de volgende zetten worden uitgevoerd: Nr-Pet ; Nrd-Nr ; Edi-Nrd ; Ruh-Bour ; Bul-Ro ; Con-Bul ; Tri- Bud ; WM-MAO ; Tyr- Lyo. De Russische vloot in Roemenie is vernietigd. Er komt een extra ronde voor de terugtochten. Terugtochten: Rusland :Pet-Mos. Frankrijk :Bour-Gas.
Engeland bouwt een vloot in Lon op. Duitslabnd bouwt een vloot in Kie op. Rusland ontbindt zijn leger in Gal. het Turkse Rijk bouwt een vloot in Smy op. Oostenrijk-Hongarije bouwt een leger in Tri op. Italie kan niets doen. Frankrijk bouwt een leger in Par op. Hoewel Rusland 2 aanvoergebieden heeft verloren, behoeft het slechts 1 eenheid te ontbinden, omdat in de loop van het jaar 1 eenheid was vernietigd (de Russische vloot in Roemenie). Denk erom dat het bezetten van een aanvoergebied de mogelijkheid biedt in totaal 1 nieuwe eenheid op te richten en niet jaarlijks een nieuwe eenheid. Het resultaat in het noorden week af van de vorige ronde, veroorzaakt door de Duitse tussenkomst F Dm-Kie, waardoor de Russische steun uit Zweden werd tenietgedaan. Afkortingen in Alfabetische volgorde, nederlandse afkorting en de Engelse afkortingen die op internet in internationale Email spellen gebruikt worden. Worden soms door elkaar heen gebruikt. Landgebieden: Afr Naf Noord-Afrika Oek Ukr Oekraine Alb Alb Albanie Par Par Parijs Ank Ank Ankara Pet Stp St.Peterburg(NK/ZK) (nc/sc) Ap Apu Apulie Pic Pic Picardie Arm Arm Armenie Pie Pie Piemond Bel Bel Belgie Por Por Portugal Ber Ber Berlijn Pru Pru Pruisen Boh Boh Bohemen Ro Rum Roemenie Bour Bur Bourgondie Rom Rom Rome Bre Bre Brest Ruh Ruh Ruhrgebied Bud Bud Budapest Seb Sev Sebastopol Bul Bul Bulgarije (OK/ZK) Ser Ser Servie Cly Cly Clyde Sil Sil Silezie Con Con Constantinopel Smy Smy Smyrna Dm Den Denemarken Spa Spa Spanje (NK/ZK) Edi Edi Edinburgh Syr Syr Syrie Fin Fin Finland Tir Tyl Tirol Gal Gal Galicie Tos Tus Toscane Gas Gas Gascogne Tri Tri Triest Gr Gre Griekenland Tun Tun Tunesie Hol Hol Holland Ven Ven Venetie Kie Kie Kiel Wa Wal Wales Lpl Lvp Liverpool War War Warschau Lon Lon Londen We Vie Wenen (Vienna) Lijf Lvn Lijfland (Livonia) Yor Yor Yorkshire Mar Mar Marseille Zwe Swe Zweden Mos Mos Moskou Mun Mun Munchen NK nc Noordkust Nap Nap Napels OK ec Oostkust Nr Nwy Noorwegen ZK sc Zuidkust Zeegebieden: Adr Adr Adriatische Zee MAO Mao Middel Atl. Oceaan Bar Bar Barentz Zee NAO Nao Noord Atl. Oceaan Bot Bot Botnische Golf Nrd Nth Noordzee Ege Aeg Egeische Zee NZ Nwg Noorse Zee Hel Hel Helgolandse Bocht OM Eas Oost. Midd. Zee Ier Ier Ierse Zee Ooz Bal Oostzee (Baltic Sea) Ion Ion Ionische Zee Ska Ska Skagerrak Kan Eng Het Kanaal Tyr Tys Tyrrheense Zee Lio Lyo Golf van Lion WM Wes West. Midd. Zee Zwz Bla Zwarte zee (Black Sea)
Veel spelplezier :-)